Blommande kultur och magnifika rum

 Fick ett infall och packade in granntanterna för en tripp till Uppsala. De trodde vi skulle gå i kyrkan - och det gjorde vi. Fast i min kyrka. Linnés trädgårdar.  Det har stått på min att göra lista länge utan att jag kommit till skott. Nu parkerade jag elegant runt hörnan (Uppsala har fri parkering mitt i stan på söndagarna, det ni) och stegade in genom det gröna planket med bestämda steg.

Tror att tillgången på toalett gjorde motståndet till minimalt.

Och att tillgången på toalett inte var det som gjorde besöket till succé.

Vi har lärt oss massor, Rudbecks import av lökväxter under det onormalt kalla 1600-talet. Världskartan, handmålad på 1700-talet när Östra Oceanen fanns. Linnés extremt odugliga, ouppfostrade och sadistiska son. Hur familjen bodde med fem barn (bara två dog av de sju som föddes!!) i ett hus med fyra rum på nedervåningen. Att Linné var 154cm lång och därför var hans dagbädd i biblioteket väldigt liten och kort. Undervisning och forskning och specimen av insamlat material tog plats på övervåningen och tilläts breda ut sig.

Orangeriet skulle jag kunna ta över imorgon och solbäddens kalkbädd dväldes i ett hus som 3.54 alnar högt.

Att man ska koka pomeranser och lägga i rödvinet för sötma och att man kan ha granatäppleträd och mandelträd i trädgården - ja, det var väl lite av en överraskning.

Naturligtvis har jag fotograferat blommor - fråga bara inte vilka som är vilka, det är redan dolt i minnets glömska. I alla fall de flesta

De manshöga liljorna stod vid entrégången och doftade helt djuvligt. Ingen namnskylt fanns tyvärr

Enorma flockar av denna vädd, som jag har en liten tuva av i min ena rabbat, växte också i blomallén längs gången. Kollade min rabatt när jag kom hem och konstaterade att de torkat bort.



Gillar benämninge Östra Oceanen ELLER Norra Oceanen...

Pomeranser, ett helt träd fullt

Och granatåpplen på träd - i Zon 4

Någon gång ska jag ha stockrosor


Här bor det salamandrar. Numera fridlysta, under Linnés tid ansågs de vara skadliga

Venus rönte stort intresse från sällskapet -  och skandal när den restes på 1700-talet. Hon var ju naken!



Ack Riddarsporrar - låter sig inte planteras på våra jordar i Charlottendalshöjden




Den här konstiga saken kommer jag ihåg i alla fall - dillpion. Jättemysko fröskidor som fick fantasin att rusa

Och de allra djuvligaste granatäpplen blommor


ingen aning, men de fanns i perenna kvarteret och samlade humlor i oanade mängder. Dock vägrade humlorna att sitta still

denna lök var också en humlesamlare av rang


Studentnejlika i perenna kvarteret - dessa ska läggas på minnet


Blomallén med studentnejlikor och vädd

I annuella kvarterat fanns mycket roligt, denna explosion av ljuvlighet till exempel

och mer stockrosor


Pyttesmå och alldeles ljuvliga - har totalt glömt bort vad de hette. Kan man använda Plantsnap på en bild på datorn?


Sommar malva - ett årig men ack så vacker

Om man nu råkar ha en "liten" stubbe över, så ska man utnyttja den



Naturligtvis gick vi kyrkan också. Turen inne i domkyrkan blev kort och intensiv. Det spelades orgel under devisen så många tangenter samtidigt, så hårt som möjligt. Det visade sig att man stämde orgeln inför kommande konsert. Hur man nu kunde höra om någon ton var falsk i den kakafonin..

Men lagringsutrymmet är slut, så bilder får det bli en annan gång


Kommentarer