Jag har alltid tyckt att begonior är tantblommor och då mest refererat till blomsterdiskarnas småblommiga varianter, som hopplöst tappar alla blommor inom en vecka. Men med en uteplats med kvällssol, så var begonior det bästa skuggalternativ jag kunde hitta, så jag köpte "några" knölar på odla.nu i våras. Ställde ut dem i april och trodde jag tog död på dem när det blev en långvarigare köldknäpp. Efter förvaring i uterummet, åkte de ut i maj och det tog några veckor innan första gröna skotten äntligen visade sig, och ännu längre innan de började knoppas. Jag ska aldrig kalla dem tantblommor igen...…. Den klarröda på första bilderna har inte börjat blomma förrän nu - men är väl värd all väntan. Och den är översvämmad av knoppar.  Och regnet eller vinden tar dem när de blir för stora och tunga, men de klarar sig fint som snittblomma någon vecka, om man plockar upp dem på en gång. Och förresten, när jag tänker efter - jag är ju tant...

Kommentarer