Att helt plötsligt vara inne, modern och lite hipp

När man läser inredningsreportage och inredningsbloggar, så upptäcker man att helt plötsligt är man inne, modern och lite hipp - och har så varit sedan 1970-talet.

Är man dessutom hemnet knarkare, så har det många gånger slagit mig hur tomt det är i moderna lägenheter i fönster och i närheten av fönster. Möjligtvis den ensamma orkidén, som varit standard de senaste 15 åren.

Men nu har inredningsvärlden bestämt att det är jättehippt med gröna växter igen. Så därför har jag insett att min inredningsstil helt plötsligt är inne, modern och lite hipp igen.

När man var ung och fattig med sitt livs första lägenhet, var gröna växter ett utmärkt sätt att fylla ut tomheten, när pengarna inte räckte till alla möbler man ville ha


 

Idag har jag insett att man kan blanda växter med prydnadsföremål - eller fnuttel - även i fönstren

Mitt bekymmer är dock att jag inte kan behandla växter som slit och släng. Alltså växer de och helt plötsligt står jag där med allt större krukor - som inte får plats

Så en underliga installationer blir det

Då blir man glad när man hittar en långsamväxande palm,  medan murgrönan växer hysteriskt i flaskan och sträcker sig mot friheten.


Den här lilla rackar'n är jag lite förtjust i - en begonia på stam. Det första den gjorde när den kom hem var att tappa alla blommorna. Det andra den gjorde var att utveckla nya, dubbelt så många blommor. Tyvärr står den i en pytteliten kruka, så snart måste jag flytta på den. Ytterkrukan klarar bara minikrukor.....

Men sedan så har jag den absolut snyggaste accessoaren till mina blommor, så det så!

Och så saknar jag svärmors stora benjaminfikus..........


Kommentarer