Varde ljus över världen - det var ju ändå sjätte dagen

Nåväl, skämt åsido, något av det svåraste jag vet i heminredningens värld är belysning (och att fotografera densamma)

Jag var odrägligt missnöjd med den gamla lampan från Markslöjd som belysning vid min nya arbetsplats.

Den blev en stor, ful klump
I dagens datoriserade värld behövs inte riktat arbetsljus i samma utsträckning, som när man satt med anteckningsblock och penna, ett allmänljus är mycket trevligare (under senaste veckans lågtryck, arbetade jag mest vid skenet av ljuslyktor)
Jag har de senaste åren, svurit ve och förbannelse över modet med bara glödlampor, oavsett om de är gul- eller gråfärgade, med eller utan glasskärm. Jag blir bländad, störd, har alltid något som irriterar i ögonvrån. Antingen ska jag ha min riktade, men skymda belysning, som jag har vid sängen och TV-fåtöljen, (där jag också handarbetar eller läser) eller med skärm. Pronto!

Så min lycka var stor igår när jag var på Mio (för att titta på en pall för 299:-, slutsumman blev något helt annat) och just när jag skulle gå fick syn på Bug, en liten nyhet.

Jag köpte den lilla modellen, köpte fel glödlampa, så nu har jag en klarglasad lampa i, den ska bytas till matt 4W varmljusad lampa idag, och helt plötsligt har jag ett still, icke bländande, varmt ljus med en spegling mot hörnan i väggen. Vänder man på den, så är det nämligen en liten överraskning, enkel men nästan genial


Nej, den var inte billig - men jag är nöjd.

Nu är den bara trebent, annars gör den namnet rättvisa, eftersom benställningen är identisk med monsterspindlar som börjar söka vinterly i mitt uterum.

Kommentarer