Mitt livs sista semester

Så är den då slut - mitt livs sista semester. Nästa år är jag officiellt på evig semester...…..

Men även om denna semester inneburit en hel del arbete  - något man står ut med om man vet att man snart går på heltidssemester - så har sommaren varit lite annorlunda jämfört med andra år. A tropical heatwave stoppade ett antal olika projekt, som nu istället ligger och gnager på samvetet. Bygga om jordgubbsplanteringen, börja stensättningen i slänten mot spirea häcken, utflykter, stadsvandringar et etc - allt byttes mot den klippa vid Nämdöfjärden som erbjöd mest svalkande vind och hyfsat nära till badmöjligheter. Nu har ju vattnet legat på 23-24 grader, så det är tveksamt hur svalkande själva baden varit......

Men några utflykter blev det ändå, förutom Julita gård blev det även Tusen öars kryssning och Strömma kanal, vid den senare iddes jag inte släpa med mig kameran. Har ju liksom tagit alla bilder sedan tidigare. Men bad vid Zarah Leanders strand på Kymmendö och på Fläskbergets bad på Sandhamn blev minsann av, i alla fall.

Och jag som inte tycker om vitt vin och bubbel, har druckit oanade mängder Prosecco. Men varför jag köpte Apperol första semesterdagen? - tja, den går väl åt ett annat år.

För en svensk så är ju semestern något heligt  - hur konstigt känns det inte att inte ha semester nästa år? Sysselsättningspaniken är i full gång. Nåväl, sommaren har gått hårt åt föreningens grönytor och planen är att säga upp trädgårdsmästaren nästa år och ta över själv. Ger väl lite jobb.

Och så har jag börjat titta på en liten miniresa till Bornholm i maj - bara för att markera att jag inte alldeles lagt av, liksom. Har ju gjort mina övriga drömresor förutom kryssning mot Sydpolen (150tusen, hmmmmmmmmmmmmmm……………..) så får väl satsa på mini resor istället. Om jag nu inte skulle ramla över en oanad mängd pengar som försvarar tre månaders safari i Afrika.

Några bilder blev det. Och liiite från min trädgård, har satsat på lite ombyggnad i min rosengård. I höst fälls föreningens träd som skuggar, så hoppas på ännu bättre resultat nästa år.

Sådana gamla mjölkkannor vill jag också ha på min brygga...…..
 Guiderna på Strömma har uppdaterat sina manus, så i år fick jag lära mig att Knapens hål inte alls såg ut så här när det var Knapens hål. Det ersattes av denna minikopia av en grosshandlarvilla på 1800-talet. Skit samma, det duger åt mig
 Kymmendö med utsikt över Jungfrufjärden efter en promenad till Carlssons, Madam Flods och Gustens hemmaviste.

Antalet båtar vid Kymmendö var legendarisk vid detta vackra väder, och alla ska de ligga vi Zarahs strand
 Och finns det barn, så nog hittar de en klipphylla att bada ifrån
 Alltid, alltid i mitt hjärta

Den 21 juli kom det då - regnet. Varade i 30 minuter, gav nio millimeter och återkom inte förrän i mitten på augusti

Min rosengård är inte så disciplinerat färgkoordinerad - utan en livsglädje i sprudlande toner. Sedan bilden togs, har en gul/aprikosfärgad lagts till. Mycket kogödsel blir det nästa år.....


 Så, nu blir det en stenhård arbetshöst och vinter, när jag ska försöka planera överlämning och framförallt påvisa för min arbetsledning vilken överlämning som behövs och vilka resurser som ska göra vad, i mars ska jag ta mina första stapplande steg som pensionär - och i maj är jag väl tillbaka som konsult.…… Och så ska Bezzies njurar hållas under kontroll så att jag inte blir ensam så där på direkten. Och så får jag väl säga upp Hemfrid och börja städa själv. Och kanske släktforska...……. Och kanske - ja, vem vet vad som händer. Andas, Kathleen, andas!


Kommentarer