Sommar, höst och lite vår

Min trädgård visar ett brett spektra av årstider just nu

11 krukor med pelargoner trivs i Jespers och Emmas garage just nu men två fick stanna kvar hemma och tillsammans med verbenan visar de ännu ett tappert sommarmotiv.


Afrikanska liljorna, dahliaknölarna, japanska underblomman och jätteverbenan bor i lådor och påsar i Jennies bergrum. De uppgrävda krukorna gav dock ett sorgligt, slarvigt och deprimerande intryck, så söndagens promenad innebar en hink mossa, vass och ekollon samt lite vackra stenar. Så det blev, tillsammans med tre billiga ljungplantor ett litet höstlandskap

Bakom dem blommar dock min majestätiska Doktor Westerlund som nog får flytta in i fastighetens entré idag. Så får vi se hur mycket klagomål det blir från grannarna. Spirea häcken har en fantastisk färg men eftersom Bezzie envisas med att använda den som spanings- och jaktmark, så har jag hälften av den inomhus. Inte lika roligt. Men rosorna blommar fortfarande


Och en liten aning av vår - under duken dväljs illröda tulpaner och vita narcisser. Får se om jag lyckas bättre denna vinter i och med regnarrangemanget.

I övrigt får grannarna nu njuta av perennernas form mer än deras blomsterglädje. Det mesta har nu tackat för säsongen och gått i vintervila. Och med min gamla trädgårdslära får de stå vissna tills framåt slutet av mars, det mår de bättre av,

Efter ryggbrytande övningar sista helgen med att flytta krukor, bära jordsäckar och skrubba trädäcket med linoljesåpa kvarstår nu att täcka perennernas rötter och att täcka planteringsbord och utemöbler och lite annat med presenning. Som gammal båtägare är ju det sistnämnda en van arbetsuppgift - fast jag brukar välja en blåsig dag för att göra det hela mer spännande. Tur att man har långa armar när man är ensamstående...………...

Kommentarer