Kulturmaraton

jag har ett svagt minne att vi var här, Ralf och jag, någon gång på 80- eller 90 talet. Måste varit något evanemang..…..

Idag blev det tantresa med några granntanter, vandring bland statyer och fontäner, lunch i restaurangen med ett glas vin, vandring genom galleriet och en räd genom museishoppen.

 Millesgården levererade i sol och lätta skyar, ett antal hysteriska småbarn och mytiska och mystiska figurer. Och planteringar...…

Fångade grannen bland citronträden...…….

Första gången jag tvivlade på historiebeskrivarnas historier, var nog när jag hörde om de två tvillingarna som föddes upp av en varginna och sedan skapade Rom. Tror mormors berättelser om hustomtar och Kiplings historier om Mowgli hade större trovärdighet enligt mitt kritiska sinne

Däremot tror jag mycket på honungsrosor mot soliga murar, gärna i höjden av fem meter eller så


Även Millesgården har hakat på trenden med fjäril-, bi och humlerabatter. Den här hade inte riktigt slagit ut ännu bara

Nej, det är ingen isskulptur, bara en frysning i rätt ögonblick från en av fontänerna

Jag måste skaffa en fontän!!

I husen där borta på andra sidan vattnet, sliter jag dagligen med mitt dagliga värv

Och utanför restaurang står Jennie staty

Myt och mystik


Och att vatten gör sten och marmor så levande

Stoneface - ingen fontän hade gjort denna stenstod levande. Indiansk överlägsenhet?

Sten och klätterrosor och naturklippor

Så fångad i ett lyckligt ögonblick

Trappan upp till galleriet var inte nådig - men murrevan trivdes, där den kantade min andfådda bergsbestigning

Min trädgård kommer aldrig att bli så disciplinerad - men jag säger inte nej till terracotta krukorna

Fisk med emigranter skapades 1936-1940. Paralleller till den tidens humana katastrofer - och dagens - är enkel att göra

En av emigranterna har sin katt med - det tycker jag är sympatiskt

Inne i huset skimrade madonnan, så som en mor ska skimra - utan att behöva vara madonna

I galleriet härskar manligt kraft

Noaks ark var också förvandlad till fisk...……..



Den krukan.……………….. Jag behöver större trädgård

Tonårsdansen orsakade en del kommentarer från damsällskapet

Men flykt och fantasi präglade intrycken hela vägen

Kommentarer