Blå, blåare och blåast

Min afrikanska lilja blommar. Vilket ger mig mardrömmar om hur jag ska kunna få denna skönhet att övervintra


När jag växte upp i det riktiga Charlottendal, så hade mamma alltid en blomman för dagen som ringlade runt köksdörren. Så jag tillät mig att vara lite nostalgisk och plantera en i min frontrabatt. Den har fått en tuff start, för jag satte ut den för tidigt och det fortfarande var kallt - men nu hämtar den sig, har börjat blomma - med en blomma om dagen - och är full med knopp.

Hur jag sedan lyckats med att få den att se självlysande ut har jag ingen aaaaning om. Och den svarta masken är ingen jätte tusenfoting, utan vad som på norska kallas "svetteslang", dvs en vattenslang som sakta droppar ut vattnet, istället för att dränka allt på fem minuter.

Kommentarer