Högt uppe på berget,

vilket i det här fallet är Ryssberget i Nacka. För nu är bron över Gäddviken invigd - om än inte helt klar - och efter Gotland Runt äventyret, tog jag mig en promenad från Kvarnholmen till Nacka Forum och bussen. Nu är nämligen Nacka ihop bundet, så att de som bor i förskingringen på Kvarnholmen inte behöver åka via sta'n för att komma till Nackas centrala delar och alla köpcenter.

Det är en vacker bro, tycker jag nog,  dock är inte promenad genom tunneln tillåten. Så en fin liten promenadväg är anlagd på kanten av Ryssberget, och så ledde promenaden genom Vikdalens vackra villa trädgårdar till Nacka Forum. Ganska exakt två kilometer från Jesper och Emma, så nu behöver de inte ta bilen och handla. De kan jogga istället..........


Man får hoppas att Finlandsfärjorna inte får styrproblem just i kurvan. Bron har redan fått en smäll, redan innan invigningen, när en byggkran havererade. En Finlandsfärja in i fundamenten - nja!

De flytande villorna i Gäddviken attraherar mig fortfarande, det gör dock inte priset. Men det glädjer mig att se att de sakta ökar i antal och att lite nya former och arkitekturer tar plats. Av den flytande plattformen med bostadsrätter blir det istället ett stort komplex på bergkanten.

Söndag eftermiddag - trafiken har inte minskat sedan mina båtdagar

En riktig författare skulle väl skriva något lyriskt om den högt spända bågen och så vidare. Själv nöjer jag mig med att grymta över den bristande städningen efter avverkning och skogsmaskiner

Helt tydligt är det en populär promenadsträcka och från Ryssberget mot Kvarnholmen, skymtar den blivande bostadsrättsföreningen Bageriet. På högra sidan byggs Stockholm Lighthouse -där har jag inte råd att bo, åtminstone inte så länge jag ska ha tre rätt på Lotto och ett rätt på Måltipset

Den här brunfläckiga killen kom lätt joggande i ensamt majestät, just när jag kommit in Vikdalen. Jag trodde han var en förlorad liten stackare, men det visade sig att den svarta labben och han var jättepolare, så han hade bara tagit en liten detour för att sniffa lite. Sedan joggade han hemåt mot mötande matte, som jag naturligtvis var tvungen att prata lite med. Labbeägaren ringer henne just i fotograferande stund, så det var fullständig kontroll. Don't worry - be happy!! Och det var han!!

Kommentarer