Farväl till bergen

Så klev vi då på tåget mot Pretoria, en lämplig avslutning för två trötta damer.

Interiörsbilder hittas bäst på Rovos Rails hemsida, och jag håller med en av mina nya vänner från Nottinghamshire - är det i biblioteket eller matsalen de gömt liket, och var står Agatha Christie och håller utkik på händelseförloppet?

Personligen tror jag att ledningen hade som målsättning att ta död på oss alla genom att få oss att äta ihjäl oss.  Enda gången i mitt liv, när jag skickat ut två och en halv gratinerad hummerstjärtar, utav tre. Det finns en gräns även för mig hur mycket man kan äta.

Resan från Cape Town går till att börja med genom vindistrikten, så för en sista gång (?) fick vi uppleva skönheten med de blånande bergen som personfierade mystitiken i detta fascinerande land.

Och en del berg är bara ett enda stort ansikte

Och fortfarande undrar jag vad alla dessa slingrande småvägar verkligen leder till?

Andra mystiska upplevelser under färden var alla mystiska stopp mitt ute i tomheten. Så då får man ägna sig åt att beundra vindruvor

Det här är det högsta berget på den här delen av resan, blev jag noggrant förtäljd av en engelsk dam, som reste med guideboken i handen, konstant uppslagen. Hur mystiskt blir upplevelsen då?

Längre, längre och allt längre bort eftersom vi arbetar oss uppför mot Afrikas ryggrad


Och jo det var ett långt tåg (vi fick starta promenaden fem minuter innan middagen serverades, för att komma i tid)

Och långa spår - och fascinerande elinstallationer

Kommentarer