Funderingar under jul- och mellandagar

Under jul och under lediga stunder i mellandagarna har jag avnjutit min absoluta favoritbok som ljudbok (som tur är eftersom barnbarnet lånade den tryckta boken för ett antal år sedan och fortfarande har den på lån).

Därför har julen ägnats åt osedvanligt djupa teologiska funderingar, eftersom ett bärande tema är hebreiskans Timshel, som i John Steinbecks fantastiska värld får spegla människans ondska och godhet.  Irländarens Simon och kinesen Lee's möte över denna tolkning, som också sträcker sig över de kinesiska visa som lärde sig hebreiska enbart för detta, ger mänskligheten ytterligare en gåta att lösa.

Nåväl, i diskussionen om Förste Mosebok, om förhållandet mellan Kain och Abel,  och om synden och människans ställning till synden (och godheten) så lämnas beslutet till dig om hur du vill tolka Timshel.

Du Skall Råda över henne eller Råd Över Henne - befallningen att synden skall alltid befallas över och kontrolleras.  Är det denna tolkning som ligger bakom all bigotteri som finns i världen?

Eller tolkningen Du Må Råda Över Henne - det är ditt val, ska jag ta hand om min broder, eller "varför skall jag ta hand om min broder"

Bakom de olika tolkningarna finns ett antal bibelstudier som inte gör det enklare

Thou shall - den engelska skrivningen i bibeln
You may rule - den amerikanska skrivningen i bibeln
Thou maist - den kinesiska tolkningen av hebreiska Timshel
Eller den svenska skrivningen, enligt ovan.

Timshel i hebreiskan - du må, du må icke, du väljer själv din väg.

Och så är det John Steinbecks egen tolkning:

"Here is individual responsibility and the invention of conscience. You can if you will but it is up to you. This little story (from the bible) turns out to be one of the most profound in the world. I always felt i was but now I know it is"

Så - det är upp till dig!

Sedan är det från  samma bok jag lärde mig att uesqueba är det gaeliska namnet för whisky och att whisky egentligen på gaeliska betyder "Livets Vatten". Tur att jag inte har någon uesqueba hemma, hade behövt en slurk.

Nu lyssnar jag på Karen Blixen's "Mitt Afrika" och ser framför mitt inre öga de vilda slätterna från en kontinent som aldrig kommer att sluta fascinera mig.  Det kanske inte är till Halmstad som jag ska flytta.................................









Kommentarer