Så olika - så fina

Igår följde jag med en granne till Stora Staden - en dag som aldrig blev dag,  bara  gryning/skymning  i ett.

Vi ändrade planerna vid mötet av Stortorgets julmarknads folkmassor och vände tillbaka mot Söder, där jag introducerade #fatcathouseandgarden för grannen, vilket utföll till stor belåtenhet. Innan dess hade grannen introducerat Slottsboden till mig, ett ställe jag alltid dömt som turistfälla.

Julgranskulorna på Slottsboden - Oh my Good. Men så kostade de mellan 200-400 också. Jag köpte en julgransfågel och en liten klocka för betydligt beskedligare belopp - man får vara glad för det lilla

 Men jag hade kunnat komma ut därifrån med en hel kasse


Nope!

Efter besökt hos Feta Kissen, så åt vi en förtjusande italiensk lunch i hörnan Renstiernas gatan/Folkungagatan, följt av en promenad tillbaka till Medborgarplatsen och jag introducerade ytterligare en nyhet - Himlen i gamla skatteskrapan

Och även om det var en grå dag, så vilar det en mystik över alla de olikfärgade husen, mjukheten i diset och utsikten mot Skärgården. Och Globen lät sig bara anas
 Finlandsfärjorna kom och gick, och alltmer ljus tändes

Sofia kyrka smälter in i mörkret men visar ändå vägen från sin upphöjda position, med lysande urtavla och sitt spetsiga torn.  Allt är ömhet, allt är smekt av händer - vem skrev det?

I morse packade jag väskan för gymmet och efterföljande spastund i gymmets bastu. Himla bra om man kommer ihåg den packade necessären om man nu ska ha spastund. Fick bli bastu bara, efter träningen.

När jag kom ut från träningen - så sken solen och himlen var blå. Det är vi inte bortskämda med. Hem, duscha på riktigt, frukostlunch och långkalsonger och hurtigruttkängor på. Frisk luft och Dvitamin från himlen.

Det fick bli en promenad runt i Lännersta/Boo och längs med Baggensfjärden. Både naturupplevelser och massor av hus i alla former, gamla som nya, små som stora.

 Den fula ankungen försåg sig av ändernas brödbitar, när alla barn matade fåglar vid Boo badet
 Solen börjar dyka bakom skogen vid Baggenstäket ganska tidigt på dagen
 Det här lilla huset ligger på en jättetomt bakom Boovallen och förfaller så sakta. Har jag förälskat mig i det? Skulle tro det. Men några tallar skulle nog försvinna från tomten. Och även om huset förfaller så har man byggt ett fint växthus.
 Och grannen har julbelysningsnoja  det här är bara en bråkdel. När jag svängde runt hörnan uppenbarade sig alla former av färgade och blinkande ljus i alla former av buskar och häckar
  Och solen kämpar på över Baggenstäket och nägra övervintrare ligger kvar i vattnet
 Boo Gård - tronar bland nybyggen och gamla troll.

Tyvärr stängdes serveringen i växthuset som hör till - de hade fantastiska surdegsmackor

Herrgård i all ära - jag är en ödmjuk typ och skulle nöja mig med portvaktsstugan. Där bor dessutom en Old English sheepdog med sin husse. Det skulle vara enda ursäkten - att det ingår hund.

Mittemot ligger potatiskällaren - eller i alla fall ett gammalt hus med en enorm källargrund. Där man sågat ur för stora fönster i stenväggen och byggt ett glasparti på övervåningen

Och dekorerat med en lite udda detalj

Mitt emot ligger också det här huset, som jag gärna skulle vilja veta om det tillhör Boo Gård och också är bostadsrätter. Men jag hoppas det finns en underhållsplan, för fasaden behöver mycket TLC

Någon bestämde sig för att bygga staket runt Boo Gård. Någon annan bestämde sig för att växa mitt i staketet. Nu har båda parter lämnat plats för varandra

Och så  - äntligen tog jag mig upp till Boo Kapell - det enda kapellet som är mindre än Ingarö Kyrka.

Klockspelet är fullt användbart och klocksträngarna bara löst knutna runt fundamentet. Här har man alltså ingen begåvningsreserv som tycker att det skulle vara jättekul med en konsert mitt i natten. Skulle aldrig fungera i den här kommunen

Och utsikten från kapellets högt belägna plats var förtjusande i den fallande solen




Var tvungen att ställa kosan mot hemöver, mycket att göra ikväll. Men det var för vackert!! Så hemresen blev förlängd mot Lemshaga och utsikten över fladen vid Södersved

Trots ökande skymning gick jag bor mot Fårholmen. Det här huset längst ut mot udden vid bron till sagda holme är jag såååååååå kär i. Har googlat lite sedan jag kom hem  - och jag har fel. Det är inte Scoutstugan, den ligger på själva Fårholmen.
Så - undrar hur mycket de vill ha betalt?


Det är stilla i fågelsjön vid Lemshaga nu - isen ligger, om än tunt.  Och ljusspelet i strandkanten kan man inte motstå


Alla dessa upplevelser ackompanjeras av en annan upplevelse  -  Öster om Eden på ljudbok. Visade grannen igår hur Storytel fungerar och då såg jag att Steinbeck äntligen kommit ut som ljudböcker.

Öster om Eden är min absoluta favoritbok alltid och någonsin, så mycket livserfarenhet och livskunskap och så mycket kärlek och förtvivlan till och över människans ondska. Boken lånade jag ut till Jennie för flera år sedan och har inte sett till den sedan dess. Nu har jag 26 timmars njutning - jag omfamnar varje ord och varje formulering.


Kommentarer