Årets varmaste dag

då hade jag och grannen bestämt att åka in till La Stada, så det gjorde vi. Fast lite lite jobbigt var det, eftersom vi tog Djurgårdsfärjan till Djurgården och spårvagnen till Waldemarsudde. Därinne var det svalt, medan vi gick runt och tittade på nationalromantikens utövares verk, när de dokumenterade den vackra naturen i olja och akvarell - istället för att titta på den i natura.

Sedan gick vi in i slottet, det har jag nog inte gjort i modern tid och tittade hur prinsen hade det. Stackaren.

Det här blomsterrummet, där jag misslyckades med majoriteten av försöken att fotografera i motljus, genererade ett stort aaahh hos oss båda. Bara med foten över tröskeln så överfölls man av harmoni och lugn och lite lycka



I övrigt var det motljusbilder som gällde - och Prins Eugen krukor. Bibi hittade en bok - en tjock sådan - med bara förslag om olika växt arrangemang i Prins Eugen krukor. Jag hittade en om trädgården - vi köpte inte någon av dem, för varmt att bära. Inte heller fotograferade jag ateljen högst upp - det var ett så vackert rum så jag glömde att fotografera.............

Lunch på lilla Hasselbacken följdes av färjan tillbaka och fika i Gamla Stan. Vi tog en liten promenad runt och helt plötsligt, i en smal gränd, öppnar sig en liten oas.

Tja, det går ju att odla trädgård även i stan!

Kommentarer