Återfunnen

Efter ett vänligt samtal på torsdag eftermiddag, återuppstod plattsättaren på fredag morgon, med färdigsågade halvstenar. Så lördag och söndag har varit busy busy bee days, planterat i rabatter och krukor, bland annat guldbenveden som stått och väntat i över en vecka (fredagen tillbringades på Ulriksdals trädgårdar, passerade kassan tre gånger)

Skönt har det varit att i dag äntligen få flytta tillbaka och flytta runt på framsidan, som bara varit en extremt rörig förvaringsplats. Igår gick jag och väntade på att någon granne i arbetsför ålder skulle komma förbi och hjälpa mig med trädgårdskistan - endast åttioåriga damer fanns till gängliga i den nordliga kulingen.
Så idag hämtade jag pirran, och se det gick alldeles utmärkt att lasta och köra själv.

Så därmed kom den stora betablockeraren på framsidan undan, liksom all dess innehåll som stått utspritt. Den enda som protesterade var den megaspindel i storlek babykrabba som flyttades samtidigt som kistan flyttades. Den lider nu av allvarliga hörselskador, och förhoppningsvis fryser den ihjäl inatt på norrsidan.

Därmed har det blivit lite omkringflyttat och iordningsställt på framsidan, ett minimum med vårblommor, men däremot en redig bukett jordgubbs- och smultronplantor.

Den senaste periodens uteliv, har ju inte varit befrämjande för inne livet, så dagen började med fyra timmars hårdstädning, varenda bok och prydnadsföremål är dammat alternativt diskat, och varenda hyllcentimeter är våt torkat, liksom golvet (badrummet slaktade jag på dess innehåll igår kväll och knäskrubbade). I natt kanske jag kan slippa vakna varje timma med andningssvårigheter.

Ledig långhelg - så var det, ja. Men så skönt att vara ute och fysiskt jobba, hjärnan avstängd och inga dåliga tankar på någonting uselt - inte ens på deklarationen, som gårdagens program började med. Anser mig vara en ganska kvalificerad kvinna  men deklaration av lägenhetsförsäljning är en utmaning.

Rådjursresistenta och frostresistenta - och lite pärliga av vattningen


Igår var inte vädret nådigt, så mina botaniska tulpaner vägrade slå ut. Men idag mojnade nordanvinden mitt på dagen och solen värmde. Voila!!

Och min vintergröna trädgård på norrsidan börjar ta form. Att plantera stora rododendron bland JM's spängsten är rätt ryggbrytande............
Det här blir min utsikt i november, när jag trälar vidare bland mina små arbetsprojekt

Kommentarer