Drog norröver

i splendid isolation, till Linnés Hammarby i Uppsala. Där skulle det vara uppehåll enligt SMHI, medan det skulle bli regnskurar här hemma. Så fel de hade....

Men fårskallarna som går fritt i hela reservatet trivs med vädret

Förra gången jag var här var med salig herr Holm, så det blev den korta promenaden. Idag kostade jag på mig kyrkostigen och naturpromenaden i Linnés fotspår, även om jag inte gick hela vägen till Danmarks kyrka. Här är det skog som gäller, inga planteringar

Rofullt och tyst, en lisa för slitna nerver. Att då börja lyssna på en ny bok, fylld av ångest och panik - är det bra?

Jag provade Linnés soffa en stund, eftersom solen just då sken. Se resten av historien nedan

En annan skylt på en annan stig förtäljde att när pastorn klagade över detta, svarade Linné: men det förstår väl käre bror, att om till och med hunden reser sig och går, så är predikan för lång


Bakom Linnés trädlund, som han anförtrodde skötseln av till sin hustru efter sin död "här skall alltid finnas ett träd av varje art, om ett dör, skall det omedelbart ersättas", sprider sig det platta uppsala landskapet ut sig. Min GPS lurade mig att ta en halvmils omväg så jag hade sett nog av det på vägen hit

Och är växer öl, eller i alla fall humlen till ölen. Bara honhumle, herrhumle får inte här finnas, det förändrar smaken på ölen Krävs ny planta, måste man hämta ympad planta från annan gård. Inge' kul att vara humle


Men jag fick lära mig något nytt

Jag kan nöja mig med en tjänstebostad

Jag tänkte hitta prydnadssten till min taklöks odling. Lärde mig här, att det är mossa som gäller! Ut i skogen ska vi gå................


Soldattorpet som lyder under Hammrby ståtar med stadigt timmer och en vresros och ett minimalt potatisland. Hoppas det var större under soldatens tidevarv, det var knapert som det var ändå, haver jag förstått av gamla skrifter och Vilhelm Moberg

Korn - till ölen??


Så bodde han då, den store Linné (ja, han har ju en herrgård inne i Uppsala också, detta är sommarnöjet och arkivariet). Jag hoppade den guidade turen


Hmmm, släkt med min klematis av formen att döma - undrar om min någonsin kommer att blomma som denna? Det ser dåligt ut

Coolast i stan är ändå spikklubban med sina trumpetformiga blommor och taggiga frukter

När jag ändå var i stan åkte jag rakt igenom till Gamla Uppsala och Uppsala Kungshögar. NU drog regnet in, vilket jag inte var klädd för. Klättrade ändå uppför östra högen för en horisont studie

Stora högar - ynkliga gravstenar

Kyrkan fick jag inte gå in i för där var det bröllop. Taskmörtar!!! Så jag åkte hem till sur katt, som nu varit ensam i två dagar, när matte gjort annat. Fyyy, vad hon är dum (matte alltså)

Kommentarer