Lilleputtelandet

så känns det, när man besöker Mariefred.

Alla hus lutar åt olika håll och alla andas idyll, historia, själ -och extra stöd under alla bokhyllor för att de inte ska falla rakt ut

Järnvägen är två fot mellan spåren och inte alltför rak. Museitågen går fortfarande och ångvisslan tjuter. Stationen ligger några hundra meter bort, bakom den parkerade bilen, men för säkerhets skull har Värdshuset egen station och plattform här, så att noblessen inte behöver gå så långt till punchpokalen

Möjligtvis att yngsta barnbarnet får plats i pigkammaren?

Idylliskt men ack så mycket skötsel

Fiskhandeln är nerlagd sedan länge, men med skylten inmurad så är den ändå ett monument. och "någon" bryr sig om att hålla skylten istånd istället för att låta den förfalla

Appropå skyltar - väldigt många hus har enhetliga, informativa skyltar om husets historiska bakgrund. Det vore något det - fast i #Värmdökommun behövs väl inte det - här skiter vi i historien och bygger höghus istället. Modeordet i den här kommunen är nu "mer stadskänsla" "ökad stadsbebyggelse" och andra förtjusande uttryck.



Blommor fnns det gott om - men sådana här har jag också i min trädgård, så det så

Men den här dog

Idé!!!


Kassören tycker att vi har för mycket lavendel - man kan aldrig ha för mycket lavendel!

Vi tog en sväng förbi slottet också och bestämde oss för att snart åka tillbaka för att gå på visning.

Vi spekulerade vilt i hur många frierier som skett på den lilla konstgjorda ön utanför slottet, och hur många bröllopsfotograferingar

Fast det är en bit till kyrkan


Gripsholms slott har byggts till under flera tillfällen och flera århundraden. Det syns!!!

So vanligt nöjer jag mig med portvaktsstugan - vilken som helst av dem......


I orangeriet fick man inte gå in, där huserade pelargonsällskapet. De upptog all yta, vad jag kunde se genom fönstren.

Slottet på anra sidan viken renderade en del diskussioner - livligt googlande när jag kom hem resulterade i att jag fick ge tredje medlemmen i sällskapet rätt - det heter Gripsnäs och ägs av en riskkapitalist. Gamla bostäderna vid sidan om är exklusiva bostadsrätter 3,5 milj för en tvåa

Men jag vill inte byta magdoktor och sjukgymnast, så det spelar ingen roll.

Nu sitter jag i lugn och ro framför TV'n och ser på när USA ger Europa storstryk i Solheim Cup och väntar på att Tony och Jesper ska starta i Midnattsloppet. Vinnargänget har gått i mål, innan de ens får starta............


Kommentarer