Eklektisk promenad

Åkte in till staden för att kika på lite julskyltning och köpa julklapp till årets tärningsspel.

Blev en eklektisk promenad och en eklektisk hög med påsar................


Tog bussen till Kungsträdgården och hamnade mitt i en spolningspaus. Många var de som satt runt rinken och suckade - "han blir aaaaaldrig klar"

De här djurfigurerna var en sensation första gången de dök upp på Sergels Torg - nu finns de lite överallt. Nybroplans älgar är mäkta intressanta för alla turister,

Biblioteksgatan erbjuder ju en del fantastiska lyxdrömmar, men också julkransar en masse. Och en byggnadsställning som blivit turismagnet

Den finns vid detta sorgliga monument resterna av en storbrand som stängde hela Stockholm down town en morgon mitt i rusningstrafiken.  Det finns dom som har det jobbigare i jul....


Obligatoriskt är att njut av prakten på Hötorget. Tänkte dessutom ta en paus på Gretas men kön vid bardisken fick mig att tänka om.





Folkmassan på Drottninggatan fick mig att tänka om vad gällde promenaden genom Gamla Stan. Dessutom var jag lite tidigt ute, så alla juldekorationer jag tänkt fotografera hade inte tänts ännu. Så det blev tuben till ett betydligt lugnare Söder, lite strosande genom Sofo, mellanmål på italiensk delikatess och sedermera när mörkret börjat lägga sig, en promenad längs Katarinavägen till Slussen,

De första åren som boende i Stockholm, var jag helt fascinerad av avsaknaden av ljusdekorationer i de mörka vintermånaderna. Jag menar, det är ett hyfsat antal balkonger även i innerstan.  Det har ändrat sig de senaste tio åren. En del går verkligen dessutom all in vad gäller dekorationer. Men jag, jag tycker det är fint,


Jag släpade med mig kameran in, men orkade bara ta med lilla objektivet, så brännvidden är som den är. Men ljust är det och Grand Hotel ståtar med sitt vattenfall av ljus - därinne förbereder sig nu Nobelpristagarnas fruar för att vara så grandiosa som möjligt under morgondagens middag. På pristagarpodiet i Konserthuset blir inte klädseln så grandios - bara frackar i år!
Apropå juldekorationer - de röda punkterna är inte juldekorationer , det är byggkranar. City ser ut som en bombkrater mer än ett city.

Kryssningarna över Ålands Hav går för högtryck så här års. Jag tillkallade vakter når jag kom till Slussen, ett gäng från någon av båtarna hade mycket skarpa åsikter - på finska - om vem som haft företräde nedför den extremt branta provisoriska trappan från torget. Mycket upprörda känslor, utspridda resväskor och svårt för oss andra att komma förbi, var det.

Stenbecks gran kämpar på, instängd bland byggplank, pålningskranar och byggbodar på Skeppsbron
 Som sagt, en eklektisk blandning, allt från Feta Kissen till Stadsmissionen. Inte för att det blev så tungt att bära, men ändå lite snedbelastning, så nu ska jag ha en kärleksstund med min spikmatta

Kommentarer