Gammal visdom

När man är så gammal som jag, och har läst så många gammaldags böcker, där livet inte var lika enkelt som idag, så skäms man inte för att utnyttja den gammaldags visdomen man hittar däri.

I gammaldags böcker med gammaldags fattiga, många barn familjer, finns det två sorters supermammor.

Den italienska supermamman som vräker in fantastiska mängder av pastarätter i sina alltid hungriga avkommors munnar

och

Den judiska supermamman som lagar alla sorger, själsliga och kroppsliga, med en riktigt kraftig kycklingbuljong/kycklingsoppa.

Genomlidandes förkylningen från helvetet, med medföljande astma, den andra på ungefär två månader, följde jag den judiska mammans recept. En riktigt stadig kycklingsoppa, med kyckling, sötpotatis, palsternacka, persilja i mängder, lök och selleri, och för alla vegetarianer - sojabönor - har delat sin tid med att stå på kylning på balkongen och värmning på spisen.

Efter lunch och middag i tre dagar, kan jag nu med lättnades suck inse att den är slut - och förkylningen under kontroll.

Tar ett tag innan jag tittar åt kyckling igen, tror jag. Sushi, någon??



Kommentarer