Dokumentation

Det ska tas till protoklollet, säger Bezzie, att matte städade fån halvåtta till tolv. Under alla dessa timmar var jag tvungen att söka skydd utomhus, för jag visste att förr eller senare, så skulle dammsugaren komma fram. Sååå rätt jag hade!! Fyra och en halv timme utan sömn, utan tillgång till matskålarna och utan tillgång till toalett. Bara elände och misär under syrenbusken, på det varma trädäcket. När jag inte jagade koltrastar, starar och skator, eller rullade runt och kliade ryggen på de solvarma stenplattorna

NU är det min tur att vila - jag är heeeelt slut



Någon gång i framtiden ska styvsönerna sälja det här stället - och då kommer det antagligen att vara gråaste vintern eller superregnig höst. Så jag ska ta mig samman och ta lite säljarens bilder till annonsen

Den där syrenbusken beskar jag med minst en tredjedel förra året när jag byggde planket. Den verkar inte ha tagit skada av det. Mitt prydnadsgräs  växer och vajar precis så graciöst som jag tänkt mig.

Silverregnet jag planterade utanför planket förra årt, har verkligen etablerat sig efter sin blygsamma start och kommer snart att ha snärjt in hela armeringsgallret.

Grannens syrener är bortom all beskrivning numera, fyra av mina flitiga lisor trivs bra, medan två naturligtvis ska trilskas

Till grannarnas förvåning växer mina tulpaner i högklassisk välmåga, trots att rådjuren tassar förbi mest varje natt.  Jag vet hemligheten. I veckan ska jag ta bättre bilder på de gula och sedermera blekröda - de har en historia

Ginsten hittade jag, bortglömd, skändad och förnekad i en rutten pallkrage. Jag har planterat om den tre gånger, nu är den meter hög och börjar försiktigt blomma

Bakom den står denna skönhet, som i knopp är varmt orangegul och snart utblommad går i citrongult. Däremellen skiftar den mellan alla dessa tonarter

De där vita blommorna planterade jag förra året, men har glömt spara namnlappen. Nåväl namnlösa eller ej, de blommar fint nu - iallaall tre av fyra.

När den här började sticka upp näsan i april hade jag väldigt svårt att bestämma mig för om det var ogräs eller inte. Som tur var hade jag behållt namnlappen - den heter vitpytta....

Jag planterade två azaleor i början på maj. Den stora började blomma direkt och fick därmed ett par ordentliga törnar när nattemperaturen var nere i minus sex. Den har blommat färdigt väldigt fort. Den lilla börjar blomma nu och är otroligt fascinerande med sina laxrosa knoppar, svagt rosa nyutslagna och alpvita i full blom. Jag ska ta en rediger fotostund med den i veckan.

Just nu pluggar jag på hur jag ska övervintra pelargoner i en vanlig lägenhet. I den här mängden blir det lite dyrt att köpa nya hela tiden. Får nog möblera om i vinter

Kryddplanteringen, blandas frejdigt med blommor. En doftande Doktor Westerlund tillsammans med oregano och mejram, rosenskära och gräslök och persiljan har fått sig en spansk touch

Mynta te och lite Buddha zen

Jag gillar färgen - men ack, vad de skräpar när de börjar vissna ner.

Kommentarer