Sandön som blev skogsön

Lördagen blev den långa dagen med den långa promenaden, runt sisådär en 2,5 mil.

Jag visste inte att det finns så mycket skog på Gotska Sandön. Med härliga, hårdtrampade skogsstiga. Och lä, det blåste ut av bara den, så fort man stack ut näsan mot stränderna till.

Och det finns olika typer av skog


Alldeles själv i den stora skogen, bara jag och fågelsången

Här är luften frisk, lavan och mossan växte vällustigt  i gläntorna

Från Shipka passet inget nytt - såg likadant ut nästa dag också, när jag fick gå (nästan) samma väg till båten för hemfärd. Byggt för enklare transporter mellan nord och syd - men stackars hästar, säger jag, den här backen (och nästa bakom kurvan) var inte att leka med, med fullastad fora. Här har nog en och annan stackars krake fått smaka piska och blod

Men den här dagen svängde jag mot öster och gick 3,2 kilometer rakt fram utan en enda kurva på vägen.

Nationalpark - då avvisas inte de fallna hjältarna, istället får de ingå i mångfalden

Vid Arnagrop så borde det funnits en urskog, men de hjältarna har fallit och bara lite stubbar finns kvar bland ungtallarna.

Men - en mossfisk uppenbarade sig vid min fot.

Kommentarer